Inhoud
DOSSIER Chimeras & other animals. The cultural imagination and conceptualization of human and non-human animals
Redactioneel
Chimeras & other animals. The cultural imagination and conceptualization of human and non-human animals
Marieke Borren & Marieke Winkler
The climate and biodiversity crises have definitely made their way into the arts over the past decade: after literary fiction and film - and their respective hybrids with non-fiction and documentary - and the visual arts, they have now also literally found a stage in the performing arts. The extinction of species (including our own) through human actions and the disruption of the relationship between humans and non-human animals is the subject of two productions that hit theatres last season: the dance trilogy Figures in Extinction by Nederlands Danstheater / Complicité and A Beauteous Evening, Calm and Free by theatre company De Warme Winkel.
Presteren, groeien, wachten Over de (on)zichtbaarheid van geweld in de Nederlandse varkensindustrie
Lucas Rinzema & Alice Dekker
In de Nederlandse varkensindustrie brengen ‘vleesvarkens’ vier maanden van hun zes maanden durende levens door in kale betonnen hokken. Dit essay beschrijft het medialandschap en de infrastructuur waarbinnen die vier maanden voor een menselijk publiek kenbaar worden, van wetgeving tot stalinrichting en van promotiecampagnes tot activistische video’s. We ontwaren een representationeel regime dat het cognitief complexe en temporeel uitgestrekte leed van varkens, en daarmee het geweld van de varkensindustrie, onzichtbaar maakt.
A Cyborg Bestiary: Transgressing Binaries and Liberating the Animal(s) in Katalin Ladik's Grass Cage (2004).
Zoltán Bagdal
The poetry volume Grass Cage (Fűketrec) by Katalin Ladik, a Yugoslavian-Hungarian poet, actress, and performance artist, reassesses multiple philosophical concepts related to the human and the nonhuman. The poet uses the traditional proto-scientific, theological, and didactic connotations of the bestiary to explore the potential of literary form. Theoretically grounded in Antonio Gramsci’s widely applicable definition of ideology and Donna J. Haraway’s A Cyborg Manifesto, this paper examines how Grass Cage as a literary work violates the ‘traditional rulebook’ of the bestiary, creating a work of art that is horizontally democratized.
You, The Musical Animal: Humanity According to Disney
Wouter Capitain
According to Darwin’s theory of evolution, humans are animals. Yet in modern industrial society, we nevertheless distinguish the ‘human’ from the ‘animal,’ a distinction that is articulated not only through images and language, but also through music. This article examines how music relates to ideas of human exceptionalism.
The Devil’s Body: Hybridization, Metamorphosis, and Interspecies Interaction in Early Modern Demonology
Androniki Dialeti
This essay explores the representations of the devil's body in early modern demonological literature. In the imagery crafted by theologians and legal scholars during the European witch hunts, opposition to human and divine order became tangible as a demonic heresy. This heresy manifested itself in the spiritual, physical, and sexual union between witches and the devil.
De rat-mens-chimeer als representatie van angst voor verval
Marjolein van Herten & Pieter-Merel Brouwer
Waar mensen leven, leven ratten. De mens heeft de rat verschillende eigenschappen toegedicht: meestal zijn die negatief (het zouden ziekteverspreiders en kannibalen zijn), maar soms ook positief (slimme dieren die zich goed weten aan te passen om te overleven). Vanwege de aanwezigheid van de rat in het leefgebied van de mens en de sterke connotaties die mensen bij het dier hebben, komt het dier veelvuldig voor in allerlei cultuuruitingen.
Grieving the Nonhuman: On Mourning In and Beyond the Anthropocene
Merlijn Verduin
In the current era of unprecedented human-induced climate change, environmental losses –experienced and anticipated – are increasingly articulated through the concept of eco-grief. This article explores this concept through the lens of modern, transcultural philosophical thought and bereavement studies, focusing on its current inefficacies, to highlight pathways for further development.
‘zoo mensch zoo dier’: zoöpoëtica en zoöpolitiek in de poëzie van Ramsey Nasr
Barbara Fraipont & Stéphanie Vanasten
In deze bijdrage staat het lange gedicht ‘zoo mensch zoo dier’ (2005) van Ramsey Nasr centraal, dat de toenmalige stadsdichter van Antwerpen over de plaatselijke dierentuin schreef. Het gaat over het dier in gevangenschap en veranderende culturele verbeeldingen van dieren, ook in verhouding tot andere gemeenschappen.
© 2025 Open Universiteit | Lees de disclaimer en de privacyverklaring van de OU |Voor het colofon zie Over LOCUS |
Voor contact met de redactie kunt u mailen naar locus@ou.nl